Praktische info

Gilo Opendeurdag Algemeen Header

Gezondheidsbeleid

Op onze school vinden we het belangrijk om een gezonde en stimulerende omgeving te creëren waarin kinderen zowel fysiek als mentaal kunnen groeien.
Met deze visie, gebaseerd op de  feedback van ouders, willen we jullie informeren over onze inspanningen en afspraken.

Gezonde voeding

  • In de voormiddag eten we niet op de speelplaats, maar in de klas nemen we bewust meer tijd voor het eten van fruit en groenten.
  • Dankjewel om een droge koek zonder chocolade mee te geven.
  • Boterhammen met choco of ander zoet beleg zijn toegestaan. Snoep en chocolade in de brooddoos echter niet.
  • Verjaardagen vieren we samen op een leuke manier. Hierbij kan een zoetigheid al dan niet met frisdrank. Afzonderlijke traktaties brengen we niet mee.

Beweging en frisse lucht

  • Naast de bestaande sportactiviteiten plannen we ook, af en toe, geheel vrijblijvend, op woensdag namiddagactiviteiten.
  • Wanneer het weer het toelaat, verplaatsen we lesmomenten naar buiten. Op die manier genieten de kinderen optimaal van frisse lucht en een natuurlijke omgeving.
  • Verplaatsingen gebeuren in de derde graad maximaal met de fiets.

Mentale gezondheid

  • Met de klasgroep organiseren we activiteiten die sociale vaardigheden en welbevinden stimuleren.
  • De totale ontwikkeling van het kind staat centraal in de visie van onze school.
  • Samen met het CLB en de zorgcoördinatoren bieden we ouders praktische tips en ondersteuning.

Communicatie en samenwerking

  • We communiceren via questi, ons online ouderplatform.
  • Eind augustus organiseren we een infoavond in alle klassen.
  • Vier  keer per schooljaar organiseren we oudercontacten waarop waardevolle info gedeeld wordt.
  • Ouders worden actief betrokken bij projecten. Het oudercomité en de helpende handen op onze school zorgen voor de nodige ondersteuning en hulp bij allerhande activiteiten.

Motorische vaardigheden

Algemene doelstellingen
  1. Het ontwikkelen van motorische vaardigheden
  2. Het ontwikkelen van een gezonde en veilige levensstijl
  3. Het ontwikkelen van het zelfconcept en het sociaal functioneren (kennis van eigen mogelijkheden en begrenzingen)
Kleuterschool
  • In de peuter-, eerste en tweede kleuterklas krijgen de kinderen wekelijks vijf uur bewegingsopvoeding.
  • In de derde kleuterklas krijgen de kinderen wekelijks drie uur bewegingsopvoeding. Vanaf het tweede semester wordt er zweminitiatie.
  • Jaarlijks plannen we voor de kleuterschool een sportdag.
Lagere school
  • Elke klas krijgt wekelijks twee lesuren motorische vaardigheden. De lessen motorische vaardigheden worden afgewisseld door zwemmen en turnen.
  • De leerlingen kunnen een viertal keer per jaar deelnemen aan een sportactiviteit op woensdagnamiddag, dit in samenwerking met Sport Vlaanderen en Moev.
  • Jaarlijks wordt in de lagere school een sportdag gepland.